Wonderful people - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu Wonderful people - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu

Wonderful people

Blijf op de hoogte en volg Jannet

27 Juli 2012 | Nederland, Eindhoven

Jet meets the world

Hoeveel vluchten heb je gemaakt? Hoeveel verschillende overnachtingsplekken heb je gehad? Wat waren de hoogtepunten van de reis? En de dieptepunten? Hoe kijk je nu aan tegen de wereld? Hoe is het om weer thuis te zijn?

Achtentwintig vluchten en vierennegentig overnachtingsplekken verder. Tijd om de balans op te maken.

Voor een verslag in beeld en geluid, knip en plak de link in de adresbalk:
https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=116950898543516028876&target=ALBUM&id=5769804379601019201&authkey=Gv1sRgCPmy6tSSq63JugE&feat=email

Mijn belangrijkste ontdekking: de wereld is vol vriendelijke, behulpzame mensen. Ik voelde me tijdens het reizen daarom bijna overal thuis en gewoon mezelf. Al die internationale ontmoetingen met ‘locals’ en medereizigers zorgden dikwijls voor een brede glimlach, verbroedering en leuke en verdiepende gesprekken. De wereld als een groot, gezellig dorp. Neem daar de afwisselende, indrukwekkende natuur bij en zo’n reis laat je niet onberoerd… Genoeg momenten waarop John Lennon’s “Imagine” vanzelf boven komt borrelen. Onveilig voelde ik me vrijwel nooit.

Een groot en gezellig dorp… nou ja. De andere kant kreeg ik ook te zien. Niet iets om jaloers op te zijn. De positie van veel vrouwen is in landen als Egypte, Jordanië en India betreurenswaardig of erger. Corrupte regeringen zorgen ervoor dat miljarden mensen op de wereld niet op een eerlijke manier hun bestaan kunnen opbouwen. Na dat soort ervaringen was Nieuw-Zeeland bezoeken zoiets als thuiskomen. Je loopt er een kerk binnen na maanden in Islamitisch, Hindoeïstisch, maoïstisch, Boeddhistisch en confucianistisch Azië verkeerd te hebben. Een heuse wereldreiservaring.

Het voelde een beetje goed om na acht maanden terug te keren naar Nederland. Om niet te vergeten wat ik aan het begin van de reis beleefd heb en om niet te veel onthecht te raken van het Nederlandse leven. Ook kreeg ik meer en meer behoefte om mijn steentje weer bij te dragen aan de maatschappij. Een beetje heimwee naar het reizigersbestaan is me ook niet vreemd. Ik mis de vrijheid, de spanning, de creativiteit en de ontmoetingen met vele lieve en openhartige mensen. Ook wordt het wereldburgergevoel minder vanzelfsprekend. Internet overschrijdt wel moeiteloos grenzen en dat biedt perspectief. Voor mijn Canadese reisgenoot en mij was het volstrekt helder wat we thuis zouden gaan missen: de continue stroom aan zintuiglijke prikkels. Steeds nieuwe dingen horen, zien, ruiken, proeven en voelen. Het domein van de reiziger. Het brengt nieuwe energie en werkt verslavend! Een grote reis maken bleek bovendien lang niet zo lastig en eng als het lijkt, dus… Gelukkig deed ik in het klooster juist genoeg inspiratie op voor een boeiend leven op kleine schaal.

Op reis bestempelde ik Nederland voor de grap soms als “het normaalste land ter wereld”, waarbij mijn buitenlandse reisgenoten zich dan afvroegen waar ik dat vandaan haal. Net terug op Hollandse bodem lukt het nog om Nederland vanuit een ander perspectief te zien. Op wereldschaal wordt Nederland gezien als een koud, klein en vrij onbeduidend land in Europa, ergens bovenop de aardbol dus. Waar het precies ligt, weten de meeste mensen niet. We spreken er een gek taaltje, vooral met een rare, harde ‘g’. Nederlands, Duits, Deens, Noors en Zweeds blijken moeilijk te onderscheiden en worden op een hoop gegooid. Mijn Spaanse vriend Sebastian kan maar niet begrijpen hoe we de regen en het veranderlijke weer in Nederland doorstaan: “Wanneer kunnen vrouwen dan op elegante open schoenen lopen als het elk moment kan gaan regenen?” Hij blijft klaarblijkelijk liever in het warme, droge Andalusië.
Terug in Nederland valt me op hoe goed gestructureerd en georganiseerd dit land is, hoe gelijkheid terug te zien is in de huizenbouw, hoe hard er gewerkt wordt, volgens een no nonsens mentaliteit, hoe weinig tijd er vaak is voor een echt gesprek – want “druk, druk, druk”- , hoe de schappen vol liggen met melkproducten, hoe we op koopjes jagen, hoe plat ons landje is en natuurlijk hoe groot en klein er vrolijk rondfietst. Fietsen gaat er dan ook “soooo easy”, aldus James uit Amerika, die fietservaring heeft op ons ‘platteland’.
We komen er als Nederlanders in Verweggistan goed van af. Een Israëlisch stel: “De manier waarop Nederlanders zich gedragen, maakt dat je Nederland wilt bezoeken.” Dan willen ze trouwens ook naar de Efteling. Dat park blijkt inmiddels internationaal bekend (en is natuurlijk ook veel leuker dan Eurodisney). Eerste reactie van een Boliviaanse verkoopster op mijn nationaliteit: “You Dutch people look always so happy!” Was het nog niet het geval, dan tover je voor de gelegenheid toch spontaan een glimlach op je gezicht?

Het schrijven tijdens de reis vormde een bron van creativiteit. Ook genoot ik van alle berichten die ik ontving. Bedankt voor het lezen van mijn - soms te lange - reisverslagen. Als je benieuwd bent naar mijn diepte-, hoogtepunten of wereldwijde overnachtingstips, kijk dan onderaan dit verslag.

Ik kijk dankbaar terug om mijn wereldreis. Zal ik ooit nog zo’n kans krijgen? Ik reken mezelf tot de wereldburgers die mazzel hebben: vrij, gezond, rijk, zonder grote zorgen en met steun van het thuisfront. De reis heeft me nog meer rust, vreugde en vertrouwen in het leven gebracht. Moet iets goeds gedaan hebben in mijn vorige leven :-) .

Als ode aan alle ontmoetingen onderweg het filmpje “Wonderful People” (deel I, II en III) met muziek erbij.
Voor deel I, II en III, plak de volgende link in de adresbalk bovenaan:

https://picasaweb.google.com/lh/sredir?uname=116950898543516028876&target=ALBUM&id=5769804379601019201&authkey=Gv1sRgCPmy6tSSq63JugE&feat=email


Hoogtepunten

- Een verborgen grotkerk bezoeken bij kaarslicht met Crazy Ali in Cappadocië, Turkije.
- Relaxed all-inclusive vuilnis rapen in de Sinaï, slapen in de woestijn, snorkelen en lekker eten
- Samen reizen met mijn broer Willem, mijn vader, Maarten en Augusta. En met alle anderen die ik onderweg ontmoette en leerde kennen.
- Genieten van de culturele rijkdom en diversiteit op deze aardbol. Een landen top tien maken blijkt onbegonnen werk, elk land heeft zijn eigen aardigheden.
- Lekker (uit)eten, verse fruitdrankjes en potten thee bestellen in plaats van lullige, kleine kopjes.
- Inspirerend Boeddhisme in Kopan klooster.
- Sublieme overnachtingsplekken: in de woestijn, grotwoning, erfgoed hotels in India, in een hutje op het strand, kamperen in de middle-of-nowhere, in een creatief huis, kamers met fenomenale uitzichten.
- Meerdaagse trekkings in goed gezelschap in Nepal, Nieuw-Zeeland en Bolivia.
- Koopjes koopjes koopjes in landen met een laag prijspeil.
- Rondtrekken met een camper over het Noordereiland van Nieuw-Zeeland
- Reizen: gevoel van vrijheid, leven en genieten. Zinneprikkelend!


Dieptepunten:

- Drie keer afreizen naar de Randstad om een visum voor India in handen te krijgen.
- Op dag één opgelicht worden op het station van Rome.
- Maarten en ik zijn beiden vierentwintig uur knock-out in Turkije na voedselvergiftiging - samen met het halve dorp blijkt later.
- Reizen in m’n uppie in Jordanië: chauffeur die mijn plan omgooit om in het kampement van zijn familie te overnachten, opdringerige Amerikaan, even de weg kwijt tijdens een wandeltocht in de hete zon met weinig water, een wel erg aanhankelijke gids die weinig interesse heeft in het overbrengen van informatie op Mount Nebo.
- Afscheid nemen van mijn dierbare medereizigers.
- Afzetterij en opdringerige verkopers gewaarworden in India.
- Onder de indruk raken van de slechte positie van veel vrouwen in het Midden-Oosten en India.
- Smeergeld moeten betalen om Tibet in te komen en evenveel stress om later Nepal weer in te komen.
- In Nepal ontdekken dat er op de bestemming Hongkong alleen nog kamers vanaf 125 euro per nacht te reserveren zijn.
- In Tibet en China buiten én binnen leven bij temperaturen rond het vriespunt. Eten bij nul graden in een openluchtrestaurant is geen uitzondering en overnachten bij min acht graden ook een nieuwe ervaring.
- Regen regen regen regen regen: de eerste twee volle dagen op Bali.
- Gestoken worden door een tijgermug, veroorzaker van dengue, ook op Bali.
- Een van de mooiste wandelgebieden in de wereld, Tongariro Crossing in Nieuw-Zeeland, blijft tijdens onze twintig kilometer lange ‘crossing’ in nevelen gehuld.
- Leven zonder vaste grond onder de voeten in Christchurch, Nieuw-Zeeland.
- Vliegen met Aeorsur in Bolivia: annuleringen, vertragingen en onbetrouwbare informatie.
- Een week na de wereldreis mijn portemonnee verliezen voor ’t Kruidvat in Gulpen, met mijn honderdtwintig reizigerseuro’s er nog in. De eerlijke vinder bracht de portemonnee met inhoud naar het politiebureau. Eigenlijk een topervaring dus.

Da’s alles!


Tip tien verblijfsplaatsen “around the world”:

- Turkije: grotwoninkje in Ortahisar (manzara.org en turkijenatuurlijk.nl).
- Egypte: Slapen onder de sterrenhemel in de Sinaï woestijn (bijvoorbeeld snp.nl/reis/egypte/sinai_walk_en_clean_special).
- Jordanië: Dana Guesthouse met fantastisch uitzicht (rscn.org.jo, grote aanrader voor natuurliefhebbers die afreizen naar Jordanië).
- India: Haveli koopmanshuis, Mandawa, cultureel erfgoed.
- India: Maharadja paleis, Jaipur, nog meer cultureel erfgoed.
- Nepal: Kampeertrektocht met mr. Home, Nepal.
- Nepal: Elbrus Home, Thamel, Kathmandu (elbrushome.com).
- Tibet: Tibetaans hotel, Lhasa.
- China: The Giggling Tree, Yangshuo (gigglingtree.com), - verder progressieve jeugdherbergen.
- Bali: bamboehutten op het strand, Good Karma, Amed (http://balimic.tripod.com/bali/id23.html en een andere mooie site voor Bali http://naturalguide.org/ng_travel.asp?cat=3&flag=folder).
- Nieuw-Zeeland: spartaanse campings en hutten van Department of Conservation (DOC: doc.govt.nz/parks-and-recreation).
- Maleisië: Back Home, hipste en vriendelijkste hostel van Kuala Lumpur (backhome.com.my).
- Bolivia: Casa Al Tronco, Sucre (http://www.dutch.hostelworld.com/hosteldetails.php/Casa-Al-Tronco/Sucre/43844).
- Bolivia: Unieke huisjes met uitzicht over het Titicacameer, Las Olas, Copacabana, Bolivia (hostallasolas.com).



  • 27 Juli 2012 - 21:25

    Thijs:

    Bedankt, Jannet, voor zoveel inzicht en zoveel "verwondering op afstand". Welkom thuis! :-)

  • 28 Juli 2012 - 10:25

    Joost:

    Mooi verhaal (weer)! En mooie foto-wall!

    > De eerlijke vinder bracht ‘m naar het politiebureau.

    Dat lijkt me toch een hoogtepunt :-) (als de reizigerseuro's er nog in zaten tenminste)

  • 29 Juli 2012 - 13:08

    Augusta:

    Leuk hoor om al die foto momenten van 8 maanden langs te zien komen! Bedankt voor t verslag en de picassafilm.

    Liefs een blond sletje :P

  • 30 Juli 2012 - 10:36

    Edit:

    Mooi gezegd!

  • 31 Juli 2012 - 14:56

    Door: Mieke De Bie:

    Zoveel informatie in je hoofd is niet te overzien denk ik. Beetje bij beetje terughalen om het weer kompleet te krijgen. Heel leuk om deze conclusies te lezen. Ik kan mij voorstellen dat jij, misschien wel op een andere manier, nog eens zo,n grote reis onderneemt.

  • 31 Juli 2012 - 23:17

    Emmie:

    klinkt toch alsof die reis nu echt voorbij is!
    Leuk om te lezen, en dat bijkletsen komt toch echt een keer hoor (als we het niet te druk hebben van overleg naar werkplek te racen!! hoe westers he!).

  • 01 Augustus 2012 - 15:09

    Dita Tolkamp:

    Beste Jannet,
    Ik heb net je filmpjes bekeken. Wat heb jij een prachtige opnames gemaakt van zowel foto's als films.
    Ook vind ik dat je heel goed schrijft met gevoel voor humor. Wat fantastisch wat jij allemaal gezien en beleefd hebt. Ga je met deze ervaring en de schat aan woorden en beelden ook nog iets doen? Bijvoorbeeld een tv-serie, een boek schrijven , lezingen geven of informatie op bepaalde cursussen. Ik wens je veel sterkte met het vorm en plaats geven van deze ervaringen. Ook wens ik je een goede periode in Nederland toe, dat je je hier weer thuis mag gaan voelen en je draai weer kan vinden.
    Veel liefs en de hartelijke groeten van Dita Tolkamp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannet

Hallo beste lezer! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn wereldreisblog. Komende maanden post ik hier berichten vanuit verschillende hoeken in de wereld. Of dat er veel of weinig zijn blijft voorlopig, ook voor mij, nog een verrassing!

Actief sinds 01 Juli 2011
Verslag gelezen: 966
Totaal aantal bezoekers 77230

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2011 - 15 April 2012

Jet's Multicultireis

Landen bezocht: