Wat een boel! - Reisverslag uit Bikāner, India van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu Wat een boel! - Reisverslag uit Bikāner, India van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu

Wat een boel!

Door: jetdewereldreiziger

Blijf op de hoogte en volg Jannet

04 Oktober 2011 | India, Bikāner

Deze opmerking misstaat zeker niet in India, waar ik inmiddels samen met mijn vader rondreis. Dit bericht gaat echter nog over Istanbul, een niet te missen stad. Door alle pret en ook door onregelmatige internettoegang lukt het me helaas niet om mijn berichten synchroon te laten lopen met de aangegeven locaties bij de verslagen, lekker verwarrend. Jullie houden nog enkele woestijnverhalen tegoed.

Istanbul telt zo’n dertien miljoen inwoners en het gaat er behoorlijk hectisch aan toe in het verkeer en in de straat, wat het gevoel van een metropool benadrukt. In Istanbul komen oost en west samen, rijk en arm, open en gesloten, historisch en modern, progressief en conservatief. Maarten en ik waren er aan het einde van de ramadan en leuker nog: tijdens het suikerfeest.

Tijdens de ramadan staat er bij een populair köfte-eettentje net voor zonsondergang een enorm lange wachtrij tot ver in de straat. Zodra de zon onder is, rond kwart voor acht, is het aanvallen geblazen natuurlijk. Op onze tweede dag in Istanbul vallen we al met onze neus in de boter, want het suikerfeest is begonnen. Eén grote feeststemming op straat. In het park tussen de twee beroemdste moskeeën, de Aya Sofia en de Blauwe Moskee is het vol met dagjesmensen, het zijn veelal families die zich er installeren voor een picknick. Net als zij gaan wij er ook eens voor zitten. Waar je ook om je heenkijkt, overal zie je mobiele eet- en drinkkarretjes. We drinken verse glaasjes vruchtensap, eten gözleme - een gevulde hartige aardappelpannenkoek, drinken thee met veel suiker uit een klein glaasje, eten gezonde maïskolven en halen tenslotte een ijsje bij de Turkse ijscoman. Net als de Turken gaan we poserend bij de fontein op de foto.

Mocht je meer willen weten over deze superboeiende stad, dan is dé tip het dunne boek “De Brug” van Geert Mak. Hij heeft in zijn boekenweekgeschenk het gewone leven in Istanbul beschreven gecombineerd met cultuurhistorisch interessante gebeurtenissen. Rondom de Galatabrug is hij in gesprek gegaan met mensen die rondom de Galatabrug hun kostje verdienen. Het is de brug die symbool staat voor de verbinding tussen oost en west.

In zijn boek heeft Geert Mak gelukkig geen foto’s opgenomen van de o zo leuke mobiele eettentjes, dat stukje handel op straat heb ik met liefde onder dit verslag in beeld gebracht.

• 04 Oktober 2011 - 14:25

Fran:

hoi Jannet,

heerlijk die herkenning van eten, sfeer en cultuur in Istanbul, fijn dat het het zo goed maakt. Denk je wel even aan de culture-shock in India?? Ben benieuwd weer...in ieder geval geniet ze, doe ik ook...groetjes Fran

• 04 Oktober 2011 - 14:36

Yolanda Meijer:

Hoi Jannet en Lous,

Heel veel plezier in India! en Jannet het was weer leuk om je verslag te lezen.

gr.

Yolanda Meijer

• 04 Oktober 2011 - 16:03

Judith:

wat een verschillende indrukken doe je op tijdens jouw reis! en leuk dat wij daar van een beetje kunnen meegenieten!
    Groetjes en een fijne tijd in India gewenst!

• 04 Oktober 2011 - 16:57

Astrid:

Hoi Jannet

Ik heb de brug een tijdje geleden gelezen. Leuk om te horen dat het inderdaad zo is als geschreven in het boek. Het zou namelijk kunnen dat het boek de waarheid van enkele decennia terug beschrijft, maar dat is dus niet zo.
    Mooi dat jullie er precies met het suikerfeest waren. Was dat ook zo gepland?
    En nu alweer in India! Wat gaat de tijd toch snel.
    Hier is het vandaag ook herfst geworden, na een lange zomer (1908 was het voor het laatst zo warm op 3 oktober).

groetjes Astrid en Wouter

• 04 Oktober 2011 - 18:36

Joost L.:

Hoi Jannet,

Even kort berichtje om te laten weten dat ik je berichtjes steeds met veel plezier lees! Nu 2 achter elkaar in verband met eigen vakantie, samen met Rob, naar Rome en Venetie, ook mooi :-)

Houdoe,
    Joost

• 04 Oktober 2011 - 18:37

Corrie:

Ha Jannet en Lous,
    Fijn orn te lezen en te zien dat je zo'n goede tijd in Istanbul hebt beleefd. Ik denk er ook nog vaak aan terug. Ook bedankt voor je andere reisverslagen.
    Prettige tijd, rnet je vader, in India.
    Groet, Corrie.

• 05 Oktober 2011 - 10:57

David:

India, Het land van de koeien op straat en ong. 1 miljard mensen.
    Dat jullie daar samen je weg weten te vinden en van de cultuur en natuur mogen genieten.
    Janet, pas op dat je vader daar niet de politiek in gaat, want daar is het zeker een slangenkuil
    En straks op naar Nepal.
    Gaat het vliegtuig niet, dan kunnen jullie altijd nog samen gaan fietsen.