En we gaan nog niet naar huis? - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu En we gaan nog niet naar huis? - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu

En we gaan nog niet naar huis?

Door: jetdewereldreiziger

Blijf op de hoogte en volg Jannet

06 April 2012 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Op de valreep een spannend tussendoortje.

Was ik me net mentaal aan het voorbereiden op de terugkeer naar huis - “afgelopen met de reispret” - krijg ik van een reisbureau het bericht dat Aerosur, mijn vliegmaatschappij van Santa Cruz, Bolivia, naar Washington DC, elke minuut over de kop kan gaan. Dat kan een goede oefening worden in ‘non-attachment’ als het om geld of tijd gaat...

Omdat Bolivia in de praktijk nu een vliegmaatschappij minder telt en het deze week Semana Santa is, lukt het ook niet meer om van La Paz naar Santa Cruz te vliegen. Dan maar met een camabus, de ‘bedbus’. De bus is voorzien van een soort businessclass vliegtuigstoelen, drie in elke rij, wat het best comfortabel maakt. Er is op dit moment weinig politieke onrust in het land, wat de kans op blokkades klein maakt, dus dat zou goed moeten zitten. Middenin de nacht staan we een keer zo’n anderhalf uur te wachten op onze beurt, omdat verkeer maar in een rijrichting mogelijk is. Dat werkt hier niet met stoplichten zoals bij ons. Ook zijn er talrijke politiecontroles, maar degene die onderin de bus verstopt zit – ik zie het bij toeval-, wordt niet gepakt. Na een redelijk comfortabele tocht van zo’n achttien uur bovenin de bus kom ik in Santa Cruz aan.

Voor zover ik kan achterhalen uit het Spaanstalige nieuws is Aerosur ook vandaag nog ‘in de lucht’. In hakkelend Spaans doe ik navraag op het kantoor van Aerosur. Ook bij verschillende Bolivianos, want hoe betrouwbaar is de informatie die Aerosur verstrekt? Hier in Bolivia worden reizigers met gemak aan het lijntje gehouden en er wordt vrolijk op los geannuleerd. Ervaring uit de eerste hand.

Nu volop in spanning wat er vanavond te gebeuren staat op het vliegveld. Vertrekt de vlucht inderdaad om 23.30 uur naar Washington of breng ik Pasen toch in Santa Cruz door?

Hasta pronto!


  • 06 April 2012 - 18:27

    Inge:

    Spannend! Ik zal duimen dat ze het nog even volhouden!
    Verder naar je zin in Zuid-Amerika?

  • 06 April 2012 - 18:28

    Margot:

    Spannend spannend spannend.... ik hoop in elk geval dat je het op een leuke plek met leuke mensen om je heen kunt vieren!

    Veel liefs,
    Margot

  • 06 April 2012 - 18:29

    Edit:


    Spannend!
    Alvast vrolijk pasen! Waar je ook bent...

  • 06 April 2012 - 18:34

    Ferdie:

    Sterkte en succes met de terugreis. Anders inderdaad zeker een mooie oefening ja..! Wanneer is de dia avond?

  • 06 April 2012 - 18:50

    Chilo:

    Spannend Jannet! Veel succes met je reis!
    Hoe is je Spaans trouwens? Dat was je toch aan het leren?

  • 06 April 2012 - 18:57

    Lia:

    Oei, wat spannend!! Ik duim voor je.
    Wat is het trouwens ongelooflijk snel gegaan die 9 maanden. Voor jou ook?
    Fijne paasdagen en groeten uit het kille Nederland.

  • 07 April 2012 - 08:30

    Fran:

    weer een spannend moment...maar ook dat zul je wel overleven, je zult toch wel vloeiend spaans spreken inmiddels?? en anders daar maar paaseieren zoeken. in ieder geval toch veel plezier, groetjes Fran

  • 08 April 2012 - 10:16

    Maaike:

    Een vrolijk Pasen, waar je ook bent. Geniet nog even van je reis!!

    Veel liefs
    Maaike

  • 10 April 2012 - 19:03

    Leny En Izaäk:

    We horen wel van je ouders hoe je terugreis is verlopen.
    GOOD LUCK!

    I.i.g. hartelijk dank voor je boeiende reisverslagen, we hebben er van genoten!

    Tot weerziens in Holland. De lente is aangebroken: goede tijd om terug te komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannet

Hallo beste lezer! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn wereldreisblog. Komende maanden post ik hier berichten vanuit verschillende hoeken in de wereld. Of dat er veel of weinig zijn blijft voorlopig, ook voor mij, nog een verrassing!

Actief sinds 01 Juli 2011
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 77251

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2011 - 15 April 2012

Jet's Multicultireis

Landen bezocht: