Vuilnis rapen in de woestijn - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu Vuilnis rapen in de woestijn - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu

Vuilnis rapen in de woestijn

Door: jetdewereldreiziger

Blijf op de hoogte en volg Jannet

06 Oktober 2011 | India, Jaisalmer

Dat klinkt misschien als de hel, maar had meer iets weg van de hemel. Een week met een leuke groep mensen -twaalf Nederlanders en Vlamingen bij elkaar, weidse woestijnuitzichten, héérlijk eten, slapen onder de sterrenhemel en uitstapjes van de bovenste plank.

Daar kunnen weinig weken in mijn leven tegenop als het om relaxen gaat. Naast dat we leuke, lekkere en mooie dingen meemaakten, werd alles ook piekfijn georganiseerd. Altijd kwam er op het juiste moment een auto tevoorschijn of werd er een uitgebreide maaltijd in de woestijn op tafel getoverd. Behalve ervoor zorgen dat de troep in de vuilniszak terecht moest komen, hoefden we de hele week aan niets te denken. Mijn organiseerknop kon even uit.

Drie dagen trekken we door de Sinaï woestijn met onze vuilniszakken. Er gaat een groep met ons mee bestaande uit zo’n vijf bedoeïenen, een kok, een reisbegeleider, een gids en twee kamelen. De oudste van het gezelschap is de chief van zo rond de tachtig jaar, die nog steeds veel aanzien geniet, maar de hele dag sigaretten mag roken. De jongste is een jongen van een jaar of tien, die al een handige bedoeïenenman aan het worden is. Met niets iets fiksen, dat kunnen ze. De bedoeïenen zorgen ervoor dat het kampement elke avond wordt opgezet, dat er goed voor de kamelen wordt gezorgd, dat de spullen worden vervoerd en dat er altijd thee klaarstaat. De kok is vanuit Nubië ingevlogen, want de kookkunsten van de bedoeïenen schijnen niet je van het te zijn. Dat kun je van onze kok niet zeggen. Hij zorgt voor zalige, zandloze maaltijden middenin de woestijn, zelfs met een hoop groenten en fruit.

Tijdens onze ‘Operation clean desert’ komen we in een bedoeïenennederzetting terecht. De kinderen uit het dorp krioelen ineens om ons heen en beginnen ons een handje te helpen. Ze weten van geen ophouden. Als wij al bij moeder aan de thee zitten, zijn de kindjes nog afval aan het rapen. Nu de ouders nog… Natuurlijk ziet de woestijn er na onze vuilnisinzameling weer een beetje beter uit, maar uiteindelijk gaat het erom bewustzijn te bevorderen om de eigen omgeving schoon te houden. Of dat lukt? De meeste mensen denken vooral dat we ‘crazy’ zijn: wie gaat er nu een vliegticket betalen om duizenden kilometers van huis te gaan schoonmaken? Voor zo’n week opruimen moet ook nog eens een bedrag betaald worden. Toch heeft de Egyptische televisie interesse om ons een paar dagen te volgen, om over onze reis een programma van maar liefst een uur te maken. Binnenkort zijn we met onze Walk & clean club dus op de Egyptische televisie te zien. Wie weet helpt het om een stukje van onze aarde mooier te maken.

Al met al lopen we zo’n tien tot vijftien kilometer per dag in de hete zon. ’s Middags houden we een siësta van ongeveer tweeënhalf uur. We komen telkens rond half zes aan. Dat is laat zat, want om kwart over zes is het pikkedonker. Iedereen maakt daarom snel zijn slaapplekje klaar voor de nacht. Hoe staat de wind? Waar komt de zon op? Ook wordt geïnventariseerd waar het toilet is. Daar bij de volgende rots of achter het zandheuveltje bijvoorbeeld. Voor de laatste woestijnnacht heb ik mijn matje en ander toebehoren op een kleine zandtop geïnstalleerd, een plekje met een prachtig uitzicht. De bedoeïenentent bevindt zich een paar honderd meter verderop en zo’n dertig meter lager. Zittende rond het vuur bij de bedoeïenentent merken we dat de wind opsteekt en ik vraag me hardop af of mijn spulletjes het zullen houden. Precies op dat moment hoor ik dat er iets langs komt rollen, de woestijnvlakte tegemoet. Inderdaad, mijn ultralichte matje! Eén van de jonge bedoeïenen redt mijn matje van de uitgestrekte zandvlakte. De rest van mijn bedje blijkt gelukkig nog boven te liggen. ’s Nachts gaat de wind liggen en slaap ik – na een gezellige muziekavond – als een roos onder de sterrenhemel.

Na al het ge-clean in the desert bezoeken we het hooggebergte in de Sinaï het bekende Catharinaklooster en we maken een flinke wandeling naar de Mount Sinaï om er bij zonsondergang te zijn. Drie uur omhoog en daarna twee uur afzakken in het donker. De zaklampen bewijzen goede diensten.

Voor het echt over is met de pret, brengen we nog een dag door in de voor snorkelaars wereldberoemde Blue Hole, vlakbij Dahab. Het is heerlijk rustig in de onderwaterwereld, als de snorkeluitrusting tenminste goed past. Na wat ademnood, tobben en uiteindelijk een andere uitrusting, kan ook ik genieten. De zee is vol kleuren. Het koraal dat recht naar beneden de diepte ingaat, kleurt groen, geel, wittig, paars en nog veel meer tinten. Er omheen zwemmen vissen in allerlei kleuren en vormen: oranje met lichtgevende paarse oogjes, blauw met geel, grote scholen glimmende, blauwe visjes, vissen met allerlei paars- en groentinten, een octopus loopt of zweeft over het koraal en een grote vis komt in beeld. “Help, is dit een haai?”, maar ik kan het natuurlijk aan niemand vragen… Het blijkt een zwaardvis later. Af en toe doemen duikers uit de diepte op. Met tien tenen er nog aan en een groene tulband op mijn hoofd (zie de foto’s), nemen we aan het einde van de middag afscheid van de Blue Hole.

Mocht het je allemaal eens te heet onder de voeten worden in Nederland, dan raad ik je een reis in de onderwaterwereld en door het warme woestijnzand van harte aan.

  • 06 Oktober 2011 - 08:58

    Augusta:

    Hey Jannet!

    Even een kort berichtje vanaf mijn werk :): ..ik moet zeggen dat ik de meeste van je reisverhalen niet heb gelezen, het zijn er nog al wat! Maar ik krijg er wel enorme reislust van! Dus ik vroeg me af wat je reisplanning hebt en of je het misschien leuk vind als ik een paar weken aanhaak? ...is zo maar een ingeving en ik moet nog zien of t lukt met werk, maar ik denk...ik kan het vast vragen.

    Veel reisplezier in ieder geval!
    x

  • 06 Oktober 2011 - 10:47

    Lia:

    Hoi Jannet.
    Wat een geweldige ervaring dat slapen in de woestijn onder de sterrenhemel. En wat een prachtige foto's. Ik ben bijna jaloers op je. En benieuwd naar je volgende reisverslag.
    Geniet ze nog!!

  • 06 Oktober 2011 - 14:19

    Diny:

    Dag Jannet
    Wat een prachtig verhaal, ik vind je moedig hoor,wat durf je veel
    Je bent echt heweldig om ons zo mee te laten genieten.

  • 06 Oktober 2011 - 16:59

    Inge:

    Wat een prachtige ervaringen (en foto's) Jannet!

  • 07 Oktober 2011 - 07:38

    Danielle:

    Hoi Jannet,
    Lees je verhalen met plezier, en wat een mooie foto's. Geniet er van.

  • 07 Oktober 2011 - 07:46

    Judith:

    wauw, wat mooi in die woestijn!

  • 07 Oktober 2011 - 11:39

    Dirk En Aja:

    Wat ontzettend mooi in de woestijn en leuk je verhaal erbij, dan snappen we beter wat je er doet. Leuke foto's.
    Veel plezier met de reis in India, veel groeten, ook voor Lous.

  • 07 Oktober 2011 - 14:35

    Aafke Heringa:

    Klinkt als een prachtervaring! en hoe vind je Jaiselmer? Wij vonden het destijds een van de leukste forten van Rajasthan, omdat het bewoond wordt en leeft. We hebben er toen ook en pannekoekentent gevonden die zogenaamd filterkoffie had, waar mijn moeder zich toen erg op verheugde, alleen ze wisten niet echt hoe je dat klaar moest zetten: eerste veel te slap ( het drankje was helder!) en toen boden ze aan een schep van de filtermaling in het kopje erbij te gooien.... persoonlijk houd ik meer van die zoete indiase koffie met melk.

  • 08 Oktober 2011 - 13:37

    Chilo:

    Die hoofddoek staat je charmant, Jannet!
    Ga zo door met je mooie verhalen. Enne... ik wil die uitzending van de Egyptische TV wel graag zien...
    Groetjes!

  • 09 Oktober 2011 - 12:32

    Gerda:

    Dag Jannet
    Het is leuk om steeds je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Ook al heb ik je nog niet eerder een berichtje gestuurd volg ik je wel en kijk ik uit naar je verhaal over India. Aan de cliënten die jij nog kent vertel ik regelmatig waar je nu zit.
    Veel reisplezier

    Groetjes Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannet

Hallo beste lezer! Wat leuk dat je een kijkje neemt op mijn wereldreisblog. Komende maanden post ik hier berichten vanuit verschillende hoeken in de wereld. Of dat er veel of weinig zijn blijft voorlopig, ook voor mij, nog een verrassing!

Actief sinds 01 Juli 2011
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 77309

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2011 - 15 April 2012

Jet's Multicultireis

Landen bezocht: