Kerstgroet vanuit het Verre Oosten - Reisverslag uit Guilin, China van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu Kerstgroet vanuit het Verre Oosten - Reisverslag uit Guilin, China van Jannet Coppoolse - WaarBenJij.nu

Kerstgroet vanuit het Verre Oosten

Door: jetdewereldreiziger

Blijf op de hoogte en volg Jannet

26 December 2011 | China, Guilin

In Hindoeïstisch Nepal is het makkelijk om kerstmis te vergeten. De winkeliers in Kathmandu willen wel een slaatje slaan uit “Christmas shopping,” maar verder dan dit kort te noemen gaan ze niet. Bij het verlaten van de winkel volgt een weifelend “Merry Christmas.” Een toeristisch leeglopend Nepal en een opschrift for “Christmas rafting” zijn verder de enige tekenen voor het op komst zijnde kerstfeest.

Op het moderne vliegveld van Delhi, tijdens een overstap in de ‘tax free zone’, blijkt het kerstfeest ook vrijwel niet te bestaan. Op een enkele kartonnen kerstboompilaar na is er geen spoor van kerstmis te bekennen.

Daarna land ik in Hongkong. Meteen dringt de kerstmuziek mijn hersenpan binnen. Een grote lichtgevende kerstboom valt te bewonderen in de aankomsthal. Cassières dragen een kerstmuts. Op het meest oostelijke puntje van mijn reis - tot nu toe - is, samen met de rappe opmars van allerlei moderniteiten, ook kerstfeest deel van het leven geworden. In hip Hong Kong staan grote kerstbomen met joekels van kerstballen en veel lichtjes bij de ingang van warenhuizen. De vertrouwde dennegeur is zalig na al die onbekende geuren tijdens het reizen. De hele stad is versierd met duizenden kerststerren. Er zijn optredens van de kerstman en een grote aaibare ijsbeer. Voortdurend wensen mensen ons “Merry Christmas” toe. Van een klein meisje krijgen we een kerstkaart, we weten alleen niet precies wat erop staat.

Maarten en ik tjoeken op kerstnacht per trein door het Verre Oosten en rijden zo op eerste kerstdag China in. We worden wakker in Guilin, ten noordwesten van Hongkong. We gaan meteen op een dagtoer naar rijstterrassen in een bus vol Chinezen. Kerstmis is in geen velden of wegen te bekennen. Een enkeling vraagt aan ons of het in ons land kerstmis is en wenst ons dan weer beleefd “Merry Christmas”. We krijgen verrassend genoeg een Chinese kerstbal tijdens de toer en zien een Chinees dreumesje met een kerstmanpakje aan op een brug lopen. Verder geen teken van kerstmis.

Wij vinden het geen probleem en nemen kerstmis zoals het komt. Leve de culturele diversiteit op onze planeet! Om toch ons warme kerstgevoel te uiten, sturen we op het nippertje deze kerstgroet.

'Warme' feestdagen toegewenst!

Enkele plaatjes en een mooie tekst voor kerstmis van de Dalai Lama - ik kon het niet laten - zijn te vinden onder dit verslag.

Liefs,
Maarten en Jannet

• 26 December 2011 - 19:37

Wouter En Astrid:

En de kerstgroeten terug uit het verre Zeeland!

• 26 December 2011 - 20:11

Emmie:

En bij deze een oerhollandse kerstgroet!

• 26 December 2011 - 20:16

Wim En Rian:

Hoi Jannet,
    Jullie ook de groeten vanuit Oostkapelle, ook van Martijn, Job en Guillaume.
    En de beste wensen voor 2012! We zullen aan jullie denken tijdens de Nieuwjaars wandeling. We lezen je berichten altijd met veel plezier. Wat een geweldige belevenissen! Veel genoegens en de groeten aan Maarten.

• 26 December 2011 - 20:43

Thijs:

Frits vertelde al dat Maarten nu ook onderweg was... veel plezier en goede reis!

• 26 December 2011 - 20:44

Jeanette:

Hoi Jannet en Maarten. Ik wens jullie fijne feestdagen in het verre Oosten en natuurlijk een goed 2012 met een mooie voortzetting van jullie reis.

Groetjes uit Veere, Eric, Jeanette, Stijn en Marieke

• 27 December 2011 - 06:26

Yolanda Meijer:

Hoi Jannet en Maarten,

En vanuit Ridderkerk natuurlijk de groetjes terug.
    Kerst is nu net voorbij maar alvast een heel gelukkig Nieuwjaar toegewenst.

Gr.

Yolanda

• 27 December 2011 - 09:13

AnnA:

Jullie ook een fijn vervolg van jullie reis en alvast het beste voor 2012!!

• 27 December 2011 - 12:38

Margot:

Heej Jannet,

ook voor jou, alsnog de beste kerstwensen. En alvast een heel goed oud & nieuw.
    Liefs,
    Margot

• 27 December 2011 - 21:35

Leny:

Love is a universal religion..............wat zou het mooi zijn als het omgekeerde waar zou zijn:
    The universal Religion is Love.
    Dag Jet en Maarten, veel reisplezier and universal love on your path.

We zien weer uit naar jullie volgende reiservaringen,

een mooie jaarwisseling! Alle goeds voor 2012, love and greetings Izaäk en leny

• 28 December 2011 - 08:13

Judith:

Ha Jannet, ook voor jou en Maarten de allerbeste wensen voor 2012. Geniet nog van de tijd "ver weg"', maar wat is dat nog met de huidige communicatiemiddelen?!
    Maak het goed!

• 28 December 2011 - 11:47

Fran:

hoi Jannet en Maarten,

lees net dat je nog langer weg blijft...heerlijk dat dat kan, wat een leuk verslag jij geniet maar ik ook...
    voor jou en Maarten een gezellige overgang naar 2012 en een gezond en goed jaar en tot ziens ergens
    groetjes Fran

• 28 December 2011 - 12:53

Joost:

Ha reizigers,

Hele fijne (kerst/feest)dagen en een fantastisch 2012!

Groetjes / houdoe,
    Joost

• 29 December 2011 - 07:58

Ingrid:

En jullie nog een heel gelukkig nieuwjaar! Als ik het goed heb mogen jullie iets eerder beginnen met vieren dan wij!
    VEEL LIEFS EN GOEDS VOOR 2012
    Ingrid

• 29 December 2011 - 13:21

Monique Van Eggelen-:

Hallo Jannet,

Superleuk om de laatste verslagen sinds 10 december weer te lezen.
    Ik wens jullie een mooie jaarwisseling, waar jullie je dan ook bevinden.
    En een goede reis weer richting het Westen.

Hartelijke groeten,
    Monique

• 29 December 2011 - 16:58

Mieke:

He Jannet en Maarten,
    een goede jaarwisseling! En heel veel reisplezier gewenst!
    Groetjes Mieke

• 29 December 2011 - 19:51

Edit:

Alvast een heel mooi 2012 gewenst lieve collega!

Groetjes,

Edit en family

• 30 December 2011 - 13:33

Maurizio Atzeni:

hele fijne jaarwisseling toegewenst en vooral een liefdevol,gezond en gelukkig 2012!
    dank voor alle mooie ervaringen die je met ons deeld.

het is inspirerend en warm.

liefs,

• 27 Juni 2012 - 19:13

Maria Dankers:

Hallo Janet
    Vanavond het lezen van jouw reisverslag weer opgepakt. Het is echter niet alleen jouw verhaal waar ik "lees"plezier aan beleef, het zijn ook de foto's die mij charmeren. Zoals dit keer de foto uit Nepal waarop "boterlampjes te koop om te offeren" te zien is, werkelijk een prachtplaatje.

groetjes Maria